Új hajó, rögtön a mélyvízbe
Új hajó, rögtön a mélyvízbe
A Zenobiát két testvérhajójával együtt a svéd Kockums Varv hajógyár építette a Rederi ab Nordö hajótársaság megrendelésére. A hajókat kifejezetten a Görögország – Szíria útvonalra tervezték. A hosszú és viszontagságos, Törökországon át a Közel-Keletre, vezető szárazföldi út helyett egyre több fuvarvállalat választotta a tengeri utat. Az így megnövekedett forgalom miatt döntött úgy a Nordö vállalat, hogy új kompokat épít.
A három testvérhajó tervei 1978-ban készültek el a Kockums Varv és egy dán tervezőiroda közreműködésében. A megrendelő kérdésére úgy tértek el a viszonylag új RO-RO koncepciótól, hogy a hajók mind nyílt vizen, mind pedig az amerikai Nagy Tavakon üzemelhessenek. Ez azt jelentette, hogy a Nagy Tavak meglehetősen szűk zsiliprendszerein is át kellett férniük, ezért a méretük által megkövetelt szélességtől jóval kisebbre tervezték őket. Az ebből következő gyakorlatilag beépített stabilitási problémákat a kiterjedt ballasztrendszerrel és egy az utolsó betűig követendő rakodási kézikönyvvel kívánták kompenzálni.
Az építés során a megrendelő kérésére megnövelték a hajó összsúlyát és a súlypontja is jóval magasabbra került a tervekben szereplőnél.
Természetesen a dán tervezőirodát már csak akkor értesítették, mikor rájöttek, hogy ezen módosítások után a hajók megengedhetetlenül instabillá váltak. A stabilitási problémát sikerült néhány vízzáró zsiliprendszer beépítésével és a rakodófedélzetek módosításával orvosolni. Legalábbis papíron.
A Zenobiát 1979 végén bocsátották vízre elsőként a három testvérből. Az év hátralévő része és az új év eleje tesztekkel és a legénység betanításával telt. 1980 elején állt szolgálatba a Jugoszlávia/Görögország – Szíria útvonalon.
Technikai specifikációk
- IMO: 7806087
- Hossz: 165,2 méter
- Szélesség: 23 méter
- Hajótest magassága: 13 méter
- Megengedett merülési mélysége: 7.92 méter
- BRT: 10528 tonna
- Maximális sebesség: 21 csomó
- Utaskapacitás: 175 utas
- Rakodórámpa hossza: 24.5 méter
- Klasszifikáció: + 1 a 1 Car Ferry A, + NV(Det Norske Veritas)
Navigáció és kommunikáció
- 2 Raytheon TM / EP 1650/9 XR RM 1660 12 SR radar
- SIMROD szonár
- SAL sebességmérő
- Raytheon ILE 310 műholdvevő
- rádió
- gyro kompassz
- A hajó stabilitásáért egy Kockum G 70 loadmaster számítógép felelt.
Meghajtás és verzérlés
- 2 darab 4350 mm átmérőjű KameWa hajócsavar
- orrpropeller a kikötőkben való manőverezéshez
- 2 Porsgrunn elektro-hidraulikus kormánymű – manuálisan a is működtethetőek a tatnál található kományműállásból
- irányváltási reakcióidő: 13 másodperc kormányszivattyúval, szivattyú nélkül 20 másodperc
- 360 °-os fordulás 230 méteres sugarú körben 4 perc alatt
- Kockums ASAP II autópilóta rendszer
- Anschütz kézi vezérlés