A viccet félretéve, sokan és sok helyen megírták már az Ms Zenobia történentét. Legnagyobbrészt tévesen. Részben az információ hiánya miatt, rengeteg legenda született az elmúlt 39 évben, amelyek aztán elbeszélésről elmesélésre és weboldalról weboldalra terjedtek egyre színesedve. Íme néhány ezek közül:
- A hajó az első útján süllyedt el.
- A Zenobiát szándékosan biztosítási csalás elkövetése céljából maga a hajóstársaság süllyesztette el, hiszen csak a fedélzeten lévő áru korabeli értéke 200 millió angol fontra becsülhető. Ezt a feltevést azzal támasztják alá, hogy a balesetben senki sem halt meg, illetve hogy a hajó már június 2-án megdőlt és az utasokat valamint a legénység nagy részét evakuálták. Érdekes adalék a történethez az a köztudott tény miszerint a biztosítási összeget a mai napig nem fizették ki.
- Egy másik történet szerint a hajóval együtt mélybe veszett egy papagáj és egy kutya is. Ez előbbi állítólag a hajó éttermében egy kalitkában tartózkodott a süllyedés pillanatában, a kutya pedig az egyik kamion sofőrfülkéjét őrizte. Nos, a kalitkát és papagájmaradványokat, illetve egy hátborzongató szélvédő mögött kísértetiesen lebegő házőrzőcsontokat ezidáig senki sem talált. Furcsa is lett volna, ha a kiürítéstől a süllyedésig eltelt 4 nap alatt senkinek sem tűnt volna fel az állatok keltette ricsaj. Arról is szól a fáma, miszerint a kapitány a hajója elvesztése után záros határidőn belül felakasztotta magát. Ezt szinte lehetetlen kideríteni, mivel nemhogy az öngyilkosságnak, de még a kapitány, sőt az egész legénység egyetlen tagjának a neve sem maradt fenn, legalábbis legjobb tudomásom szerint.
- A hajó fegyvereket szállított Libanonba, Szíriába, Irakba, Iránba esetleg Jordániába vagy bármely más tetszőleges Közel-Keleti országba, hogy melyikbe az a mesélő személyétől függ. Abban mindenesetre egyetértésre jut minden összeesküvéselmélet hívő, hogy a Zenobiát a Moszad, vagy a CIA esetleg egy harmadik meg nem nevezett titkos társaság süllyesztette el.
- Ezt alátámasztják azzal a ténnyel, hogy a bal oldalára dőlő hajót 4 napos haldoklása során sikerült egyenesbe hozni. Mikor a kapitány már elbocsátotta a mentésben segédkező szakembereket hirtelen kilengett jobbra, majd balra és ismét 45 fokos szögben balra dőlve állapodott meg. Pontosan annyi időre, ami elegendő volt a kapitánynak és a maradék legénységnek a hajó elhagyására. Feletébb gyanús.
Az elméleteket alátámasztani látszik az a sokat emlegetett információ is, miszerint az alig pár órája-napja a tenger fenekén 42 méteres mélységben oldalára dőlve pihenő roncson, az éjszaka leple alatt feketébe öltözött búvárok több merülést is végrehajtottak. Hosszúkás tárgyakat emeltek ki a tengerből, majd sietve és feltehetően csöpögve távoztak egy a Larnacai reptérről startoló, felségjelzés nélküli katonai szállítógéppel. Valószínűleg egy keszonkamrába igyekeztek oly nagyon.
Mindenesetre a legenda szerint a hajó középső rakodófedélzetén rengeteg mostmár üres fa doboz található, amelyet e sorok írója is meg tud erősíteni.
Minden jó legendának van valamennyi valóságalapja, néha több, néha kevesebb. Ha figyelembe vesszük, hogy mennyire kevés megbízható forrás áll rendelkezésünkre a Zenobia történetéről, már csöppet sem meglepő a közszájon forgó rengeteg legenda és téves információ. A fellelhető és hiteles források nagyon nehezen hozzáférhetőek. A levéltárak, tengerészeti nyomozóhatóságok archívumai és a korabeli újságcikkek is meglehetősen szűkszavúan nyilatkoznak az esetről. A teljes rakomány mibenlétét is homály fedi. Abban sem egyezik meg szinte egyik forrás sem, hogy pontosan mennyi és milyen jármű tartózkodott a fedélzeten.
Mikor ezt megpróbáltam kideríteni a Koper-i kikötői hatóság illetéskese rendkívül segítőkésznek bizonyult. Roppant kedvesen elmondta, hogy valóban vezettek és vezetnek jegyzőkönyvet minden ott be és kirakodó hajóról és azok rakományáról. Igen, a Zenobia valóban onnan indult. Igen, létezett egy rakománylista. Ezt pedig A Rederi AB Nordö helyi ügynökénél, Jadroagent International, kéne keressem. Kerestem, ők pedig közölték, hogy csak 5 évre visszamenőleg kötelesek megőrizni a papírmunkát és minden azelőtti dokumentáció meg lett semmisítve.